Bugatti Bolide: Extravaganța albastră

,

Echipa de proiectare de la Bugatti a încercat să găsească răspunsul unei întrebări care îi întărâtă imaginația: cum ar arăta modelul suprem al constructorului francez? Adică un concept tehnologic în care să combine cel mai ușor șasiu disponibil cu un motor W16 și care să asigure un raport greutate-putere de invidiat. „Mais, oui!” au exclamat francezii, iar după opt luni de travaliu l-au botezat Bolide.

Pentru rețeta Bugatti-ului suprem motorul W16 de 8,0 litri, care dezvoltă 1.850 CP și un cuplu motor maxim de 1.850 Nm trebuia să fie simbolul tehnic al mărcii, iar celelalte ingrediente să se rezume doar la cele patru roți, motorul, cutia de viteze și volanul. Singurul „lux” urmau să fie doar cele două locuri disponibile. Cu alte cuvinte pentru Bolide s-a aplicat rețeta unei mașini de curse pur-sânge eliberând motorul de orice constrângeri dinamice.
Marea provocare stilistică a fost să se transforme cerințele inflexibile ale aerodinamicii și folosirea materialelor ușoare într-o estetică care reflectă ADN-ul unic al Bugatti. Și, prin urmare, aspectul general este dominat de traiectele de aer ce amintesc mai mult de mașinile din Formula 1, sofisticate aerodinamic, decât de mașinile sport clasice. Dar, în același timp, trebuia să ilustreze și ambiția obținerii unui raport greutate-putere de invidiat.
Designul modelului Bolide este adaptat radical ideii de construcție ușoară, iar principiul de proiectare urmează obiectivului primordial, acela de obținere a unui raport greutate-putere subunitar, de 0,67 kilograme pe CP. Iar pentru acesta a trebuit să se renunțe la toate elementele care limitau performanțele mașinii și să se ajungă la o masă de 1.240 kg propulsată de cei 1.850 CP.
Așa că echipa Bugatti a dezvoltat un șasiu monococă ușor, din carbon, în jurul motorului. Partea frontală integrată este realizată, de asemenea, din fibre de carbon de înaltă rezistență, la fel ca și corpul în sine, complet aerodinamic. Cadrul din spate a fost proiectat ca un ansamblu sudat din oțel, ce oferă o rezistență maximă la tracțiune de 1.200 N/mm2, în ciuda grosimii peretelui de numai 1 milimetru. Acest lucru a fost posibil de realizat prin utilizarea oțelului inoxidabil de înaltă rezistență, care este folosit în aviație.
Toate șuruburile și elementele de fixare ale Bolide sunt fabricate integral din titan. În plus, în multe locuri sunt utilizate componente funcționale, cu pereți subțiri, fabricate dintr-un aliaj aerospațial tot din titan. Acestea provin de la o imprimantă 3D, pereții având o grosime de până la 0,5 milimetri și, în ciuda dimensiunilor, sunt foarte stabili și rezistenți. Componentele hibride, cum este arborele de antrenare auxiliar de 500 mm lungime, combină fibre de carbon de înaltă rezistență cu fibre de carbon ultrarigide, cu accesorii de capăt din titan imprimate 3D, și pot rezista la o temperatură continuă de funcționare de până la 260°C. Aripile din față și din spate au la rândul lor elementele de titan ultraușoare, dar foarte solide. Cântăresc doar 600 de grame cele din față și 325 de grame cele din spate.
Înalt de 995 mm, Bolide are aceeași înălțime cu istoricul Bugatti Type 35 și este cu aproximativ 300 mm mai scund decât Chiron. Ampatamentul este de 2.750 mm și lățimea de 1.990 mm. La fel ca într-o mașină de curse LMP1 (LeMans Prototype), ocupanții pliază ușile care sunt articulate în partea din față într-un unghi, stau pe un prag care are o lățime de doar 70 de milimetri, apoi își așază picioarele în interior și se pot așeza. Și culmea, procedura este rapidă și ușoară chiar și pentru șoferi cu o înălțime de 2 metri.
Scaunele ultrasportive au forma înclinată ca cele dintr-un automobil-zburător. Prin urmare, nu este surprinzător faptul că în partea din spate a lui Bolide invocă așa-numitele planuri X din lumea aviației și reprezintă o semnătură clară a hiper-carului Bugatti. Este o trimitere indirectă la avionul cu reacție Bell X-1 care a fost pilotat în 1947 de căpitanul Charles „Chuck” Yeager, prima persoană care a rupt bariera sonoră la Mach 1.06. Iar în cazul lui Bugatti, „X-perimentul” Bolide are forma unei mașini de curse optimizate aerodinamic, fără compromisuri, dar care oferă performanțe ultrasportive, superlative și mai ales fără demonstrații de lux.
Ca și în cazul altor vehicule Bugatti, designerii s-au folosit, de asemenea, de „împărțirea” zonelor cromate de pe suprafața caroseriei lui Bolide.
În ochii proiectanților Bugatti Bolide este un rebel absolut, iar singurul său scop este să transmită roților puterea motorului W16 într-o formă nealterată vizual și tehnic. Totuși, partea cea mai delicată pentru fanii mărcii este că nu s-a decis, încă, dacă hiper-carul va intra în producția de serie.

Foto: Bugatti

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


3 − = unu