Bogdan Coconoiu: Regele Mihai, BMW-ul de un milion de euro și mașinile din filmele lui Sergiu Nicolaescu

,

Raid M461 (2013) cu ARO M461 C 1974

Bogdan Coconoiu avea 11 ani când a prins drag de automobilele vechi și de atunci încearcă să salveze cât mai multe dintre ele, o pasiune care te lasă fără timp liber, dar și fără parale în buzunar. În anul 1998 a înființat alături de mai mulți amici „Retromobil Club România”, o asociație care și-a propus să-i ajute pe cei îndrăgostiți de mașini. Acum este președintele asociației, are o colecție foarte frumoasă, dar și o  mulțime de povești de spus.

Auto Test: Cum a început această aventură?

Bogdan Coconoiu: Bunicul meu a fost foarte pasionat de tot ce înseamnă tehnică, în special la motociclete. Era inginer proiectant și unde vedea în cartier pe cineva care repara ceva, întrerupeam plimbarea și asistam la ce făcea omul respectiv. Bunica mi-a povestit că își lua motocicleta la etajul patru, în balcon, ca să o pregătească pentru primăvară… În anul 1983 am ajuns la Sinaia cu el, din întâmplare, când s-a ținut prima ediție a Raliului București-Sinaia, iar după aceea am fost acolo în fiecare an, mai puțin în 1985 când am avut un deces în familie… Când mergeam la Sinaia îmi plăceau foarte mult Aero, dar și Buick-ul, din filmele cu Sergiu Nicolaescu. Aero am reușit să o achiziționez. Cea de-a doua este în proprietatea tatălui unui prieten și este chiar mașina originală, folosită în filme. Pentru că nu am reușit să o cumpăr mi-am adus una din străinătate.

Cu AERO 30 Roadster 1937 la Pionierii Automobilismului – 2015

Auto Test: Amândouă arată spectaculos. Care este povestea lor?

Bogdan Coconoiu: Aero este o mașină ciudată: nu are pompă de benzină, nu are pompă de apă, nu are pompă de frână, frânele fiind pe cabluri. Cu toate că nu are toate aceste lucruri, ea funcționează. Are 16 litri de apă la doi cilindri, totul este prin termo-sifon. Problema este că traficul de acum nu este la fel ca cel din momentul în care a fost fabricată. Ea nu a fost gândită să stea multe minute la semafor și să nu se ventileze. Mai avem o problemă cu benzina. Pe lângă faptul că faptul că a devenit „fără plumb”, povestea asta cu E5… E10, pe care noi am adoptat-o foarte repede, nu ne avantajează. Sunt milioane de obiecte care funcționează cu acest tip de benzină: motoare de bărci, drujbe… Buick-ul este o mașină fabricată în anul 1981, dar arată de parcă ar fi ieșit ieri pe poarta fabricii. Am luat-o din Statele Unite ale Americii. Dacă o făceam aici costa dublu și nu arăta așa. Este adevărat că nu a fost rulată mult.

Spectator la Raliu București-Sinaia 1994 visând la Buick-ul Comisarului Modovan

Auto Test: Mai văd o mașină interesantă…

Bogdan Coconoiu: Steyr 100 cabriolet! Este mașină deosebită, dar foarte dificilă, care s-a fabricat în puține exemplare. Lucrez la ea de 20 de ani, pentru că am mari probleme cu piesele, iar când am zis că am terminat-o a cedat ceva în blocul motor. Și acum îi caut bloc motor (rămâne o secundă cu privirea pierdută).

Auto Test: Ați oftat puțin…

Bogdan Coconoiu: Este un proiect la care am muncit mult și în care am investit. Am umblat după piese prin 12 țări, am căutat prin toate statele prin care le-au lăsat nemții… În tot acest efort a existat însă și o parte frumoasă: am călătorit mult pentru ea și am cunoscut oameni extraordinari. Anul trecut s-a prăpădit un om care mă găzduia atunci când băteam împreună târgurile din Austria. A fost ca un tată pentru mine. M-a ajutat foarte mult să fac acest proiect, dar peste anumite lucruri nu poți trece. O să mai caut piese. Aici trebuie să ai răbdare, ca la pescuit. Eu cred că ușor-ușor va fi mult mai accesibilă tehnologia.

Honda CB 750 K 1979 – Raliul Memorial Giurgiu 1904 – 2019

Auto Test: Care a fost prima mașină pe care ați cumpărat-o?

Bogdan Coconoiu: Primele două mașini au fost Fiat 600 pe care nu am reușit să le fac (râde). Când ești tânăr și vezi o rablă, nu știi că nu ai cum să o recuperezi… După aceea mi-am luat un Fiat „Topolino” care nu avea podea, iar la vremea respectivă nici nu prea erau „meseriași” să se ocupe de ea. Mini a fost prima pe care am luat-o și a mers. Nu am avut niciodată o mașină nouă și nici nu cred că o să cumpăr. Consider că mașinile s-au oprit undeva la sfârșitul anilor `70. Din acel moment, pentru mine, nu mai au niciun farmec și nu mai transmit niciun sentiment.

Retro Parada Primăverii 2000 cu FIAT 1800 B 1967

Auto Test: Câte mașini aveți în acest moment?

Bogdan Coconoiu: Nouă automobile, dar am și trei motociclete. Am o colecție foarte frumoasă începând cu motoretă, scuter, motocicletă, mașină clasică, 4×4, mașini antebelice, închise, decapotabile, am chiar și un microbuz. Mi-aș fi dorit și un camion, dar nu mai este spațiu.

Auto Test: Este o pasiune costisitoare?

Bogdan Coconoiu: Da și nu. Dacă le repari singur scapi de o mulțime de cheltuieli. Colecționarii procedează cam așa: Încep cu o mașină ieftină pe care o repară și apoi o vând. Așa câștigă ceva și își permit una mai scumpă. Cam așa au funcționat lucrurile la mine… Eu merg după următorul principiu. Orice automobil pe care l-am cumpărat, fabricat după Al Doilea Război Mondial, trebuia să aibă neapărat vopseaua originală. Eu asta recomand.

În stanga imaginii – spectator în anii ’80 la startul Raliului București-Sinaia, admirând Aero-ul 30

Auto Test: Ce spun cei din familie de pasiunea ta?

Bogdan Coconoiu: Soția a fost avertizată de la început de „problemele acestea” (râde). Băiatul meu are 12 ani și nu are pasiunea pe care o aveam eu la vârsta lui… alte generații. Eu i-am pregătit totul. Fiecare mașină are un caiet al ei și i-am făcut o listă: dacă o să vrea să le vândă, în ce ordine să le vândă. I-am spus și prețul și cui să le vândă. I-am trecut acolo și mașinile pe care să nu le dea niciodată…

Auto Test: Care ar fi cele acelea?

Bogdan Coconoiu: Aero, Buick-ul și Lancia pe care am luat-o în luna de miere pentru soția mea. Cu Lancia ne-am plimbat o lună în Europa și ne leagă multe amintiri cu ea. Cred că nici Aro nu ar trebui să-l vândă. Este o mașină foarte bună și este un simbol național. Și are o povestea a ei. Mie nu-mi place să merg pe munte, dar cu mașina asta am reușit să bat cam toți munții patriei. Aici o să fac o paranteză. Am fost cu ea și am admirat Lacul Albastru, în județul Maramureș. O doamnă ghid îmi tot spunea că Ceaușescu ar fi căutat prin zonă nu știu ce energii și am început să fac glume pe seama ei. Numai că eu m-am adus acolo cu bateria telefonului descărcată, iar după o oră lângă lac am auzit un sunet prin care eram anunțat că s-a încărcat. M-am închinat! După ce am plecat de acolo, după jumătate de oră, telefonul a bipăit din nou și m-a anunțat că bateria este descărcată. Telefonul era nou și cât l-am folosit nu a făcut așa ceva.

Retromobil Grand Prix 2006 cu Lancia Fulvia 1.3 S 1971

Auto Test: Văd în poze și celebrul BMW 328. Care este povestea lui?

Bogdan Coconoiu: La un moment dat am cumpărat câteva fotografii de la câteva curse desfășurate în anii `30 și așa am descoperit un tip care fusese administratorul blocului care aparținuse celui care i-a dat pilotului Petre Cristea (n.r. singurul român care a câștigat Raliul Monte Carlo la ediția din anul 1936) acest BMW 328 să concureze. Omul mi-a adus mai multe hârtii și acolo am găsit factura originală a acestui BMW, din 1937, dar mi-a spus că mai are și cutia de viteze și capota. Când m-am dus să văd, am găsit aproape toată mașina. Îți dai seama ce bucurie pe mine. BMW 328, mașina la care visam de atâta vreme, plus că fusese condusă de Petre Cristea, idolul meu. Lipseau câteva elemente, dar se putea reconstrui, așa că m-am pus pe treabă. Am făcut scheletul de lemn, pe care era făcută caroseria, apoi am refăcut rezervorul și radiatorul. La un moment dat am calculat că dacă o să vând toate mașinile și trăiesc vreo 120 de ani, atunci o să reușesc să o termin. Piesele sunt foarte scumpe, iar mașina costă cam un milion de euro.

Auto Test: Și cum ai rezolvat dilema?

Bogdan Coconoiu: M-am gândit că aș fi un neisprăvit dacă mașina nu s-ar face, așa că am vândut-o unui coleg din club care a reușit să rezolve toate problemele. Proprietarul este o persoană discretă, cu posibilități financiare, dar ne trimite mașina la evenimente. Este bine că am reușit să o păstrăm în România și o că putem să ne bucurăm de ea.

 

Auto Test: Povestește-mi puțin despre asociația „Retromobil Club România”. Ai realizat ce v-ați propus?

Bogdan Coconoiu: Am înființat-o în anul 1998 pe un fond de revoltă față de clubul care exista atunci. Am plecat de acolo 15 persoane, am mai găsit încă șase, că așa spunea legea și am pornit de la zero. Noi știam cam unde „trebuie să ajungem” și mai avem puțin și „am ajuns”. Acum suntem peste 2.300 de membri, avem și reprezentanți în „Federația Internațională a Vehiculelor de Epocă”, cu un cuvânt greu acolo, foarte respectați. Am ținut la București, în anul 2017, „Congresul Mondial al Cluburilor”, iar la anul o să organizăm și o competiție mondială pentru motociclete istorice. Este important ca s-a creat și legislație, iar aici vreau să menționez, și nu este „perie”, că Registrul Auto Român a fost mereu un partener foarte bun și are un mare merit în dezvoltarea acestei pasiuni.

Auto Test: Ați organizat multe evenimente! Cum ați reușit?

Bogdan Coconoiu: Sunt peste 40 anual, iar la celelalte suntem coorganizatori. Nu cred că există niciun club din lume care să facă atâtea evenimente. Este foarte dificil. Costurile sunt mari și ai nevoie de mult timp, dar pasiunea este mare. Evenimentul de la Sinaia este un fel de scenă pe care prezentăm anual cele mai bune și cele mai interesante automobile din România. Vin și participanți din străinătate, dar scopul nu este să-i premiem pe alții. Este un fel de recompensă pentru cei care au adus sau au făcut mașini bune în România. Avem și multe întâlniri tematice. „Întâlnirea posesorilor de Dacia”, iar „Fabricat în România” este doar pentru vehicule românești, avem două evenimente cu motociclete. Dar și unele dedicate anumitor mărci.

Raidul Transfăgărășan 2012 cu Dacia 1410 Sport 1987

 

Raliul Memorial Giurgiu 1904 ediția 1999 cu Austin Mini 1964

 

Retro Parada Primăverii 2000 cu FIAT 1800 B 1967

Auto Test: O altă reușită a fost organizarea „Congresului Federației Internaționale a Vehiculelor de epocă”. Cum ați izbutit?

Bogdan Coconoiu: Ne-am asumat un risc enorm pentru că veneam după ediția găzduită de Paris, unde a fost foarte frumos. Țin minte că am primit o sală frumoasă din partea autorităților, gratuit, la Casa Poporului și i-am dus pe oaspeți să vadă multe locuri, printre care și muzeul lui Ion Țiriac. Nu se așteptau să găsească așa ceva în România. Mi-a spus soția unui olandez că fiica ei a învățat-o să-și lase bijuteriile acasă, că vor fi furate din aeroport. Oamenii au venit aici cu multe resentimente și au plecat foarte încântați. De atunci s-au schimbat lucrurile. Ne-au primit în comisii și ne-au sprijinit în multe acțiuni.

2015 participant și organizator al Turului României cu Buick 40 Special 1938

Auto Test: Știu că Regele Mihai era foarte pasionat de domeniul auto și a fost președintele de onoare al asociației…

Bogdan Coconoiu: … Și l-am propus încă din perioada în care nu era în grațiile politicienilor noștri (râde). Mulți colegi nu au fost de acord, pentru că au considerat că, în acest mod, ne înregimentăm politic. Dar pentru noi nu fost o acțiune politică, noi cu Majestatea Sa am discutat doar pe teme auto. Îi plăceau mașinile, dar în special Jeep și Forduri militare, pe care le repara personal. Aceste mașini au ajuns la Săvârșin și sunt expuse, sub forma unui muzeu, în garajele regale de acolo. Sunt și bancuri că apăsa pedala mai tare și îi pierdea pe cei de la SPP pe drum. Avea un contract cu importator și conducea numai BMW seria 7. A participat la câteva evenimente și ne-a trimis o dată un Jeep, la un salon auto. Era o enciclopedie și o persoană specială.

2016 vizita la Palatul Elisabeta alături de MS Regele Mihai, președinte de onoare al Retromobil Club România

Auto Test: Știu că aveți în plan și un muzeu. Mai este de actualitate acest proiect?

Bogdan Coconoiu: Eu colecționez tot ce este legat de automobilism și motociclism în România începând cu revista „Automobile” de la 1906. Am pompe de benzină, reclame auto din perioada interbelică, am și peste o sută de cărți, publicate până în anul 1940. Colecționez și fotografii interesante și chiar am una cu automobilul Malaxa, care nu a fost publicată niciodată. Noi încercăm să facem un muzeu în fostele garaje „Leonida” și să expunem toate lucrurile acestea. Dacă vom reuși să-l deschidem vreodată, că avem destule piedici, garantez că va fi în primele zece din lume. În primul rând, clădirea unde a fost service-ul este deosebită. A fost construită în anul 1912, iar automobilele ajung la etaj pe o rampă. Acolo erau expuse sub un luminator: clienții trebuiau să o vadă la lumină naturală, nu la bec. Am putea să restaurăm automobilul lui Aurel Persu, am putea aduce de la Câmpulung motocicleta IMS. Acolo vrem să expunem doar lucruri despre România.

Foto: arhiva personală Bogdan Coconoiu

Acest articol face parte din numărul 254 – exclusiv online – al revistei Auto Test Magazin.

Cristian Pesotchi: Pasionat de Renault

Cristian Ozon: „Cu banii pe care i-am investit în Jawa de Miliție îmi cumpăram două motociclete”

DRAGA MEA MAȘINĂ: Ford A – Mașina fără „cozoroc”

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


noua − 9 =