BMW 330e: are priză… la public

,

bmw 330e (4)bmw 330e (2)Închide ochii! Imaginează-ţi că ai o maşină de peste 250 CP. Este a ta. O foloseşti zilnic în oraş, cam 50 km. Drumurile astea te costă mai puţin de cinci lei. Acum ieşim din oraş şi ai voie să faci o liniuţă. Ajungi la 100 km/h în 6,1 secunde. Crezi că este tot un vis?… Ce ar fi să deschizi ochii şi să citeşti despre noul BMW 330e ca să vezi cum visele devin, câteodată, realitate. …evident, pentru alţii.

bmw 330e (9)bmw 330e (5)Automobilele hibrid sunt într-o zonă gri a percepţiei din partea clienţilor. La noi, aş spune că este virată binişor spre negru din moment ce legislaţia nu încurajează aşa cum ar trebui achiziţia unor astfel de maşini. BMW 330e arată ca oricare alt model din serie, cu excepţia capacului din zona aripii stânga față care ar putea trezi ceva suspiciuni din moment ce pe dreapta spate există binecunoscutul capac de la buşonul de alimentare cu combustibil. În afara acestui indiciu discret nimic nu anunţă că ai avea în faţa ochilor o maşină de 252 CP şi 420 Nm capabilă să ruleze în mod electric până la 120 km/h.

Nervozitatea specifică unui BMW este demonstrată de rapiditatea cu care, la limita de 6.500 rpm, se ating succesiv, în primele trei trepte, vitezele de 50, 90 şi 130 km/h. Ca să fiu sincer, am încercat să văd şi până unde „urcă” treapta a patra din cele opt ale transmisiei automate, dar teama străpungerii la vârf a plafonului de viteze maxime pentru care poţi fi amendat m-a făcut să mă las păgubaş. Oricum, având în vedere că puterea izvorăşte dintr-un motor termic bi-turbo cu patru cilindri care dezvoltă 184 CP şi dintr-un altul electric de 88 CP, prestaţiile dinamice sunt răvăşitoare.
Ştiu că mă aflu în acest BMW 330e ca să scriu despre melanjul armonios al tehnologiei hibrid, dar nu mă pot opri să nu mă bucur, înainte de toate, de verva extraordinară de care dau dovadă cele două propulsoare când trec totul pe „Sport”. Avântul accelerărilor este demn de sfera competiţională. La fel şi ţinuta de drum. Mă apropii vertiginos de un viraj semnalizat în mod repetat cu marcajul „curbă deosebit de periculoasă”. Limitarea de 40 km/h pe care o descifrez cu coada ochiului pe un indicator amplasat undeva la marginea drumului îmi confirmă pericolul care mă pândeşte în faţă. Sub mine simt maşina fermă şi foarte motivată în timp ce Head-Up Display-ul afişează o viteză de peste 90 km/h. Îmi stabilesc trasa, frânez un pic înainte de apex şi apoi accelerez cu poftă. Ies din viraj ca dopul de şampanie – am peste 120 km/h – şi felicit în gând meritele evidente ale tracţiunii integrale xDrive. Aveau să mai treacă două zile până să aflu că maşina pe care am condus-o avea doar tracţiune spate.
bmw 330e (13)bmw 330e (10)Orgoliul meu a acceptat cu greu o asemenea lovitură, dar, pe de altă parte, am realizat cât de eficientă este suspensia ajutată de o distribuţie a maselor perfectă: 50-50. Trebuie să iau în calcul şi masa proprie de 1.735 kg la care contribuie din plin greutatea bateriei de acumulatori în care pot fi stocaţi 7,6 kWh din care 5,7 kWh utili. Implicit, aceasta coboară centrul de greutate al maşinii şi de aici un câştig sensibil în ceea ce priveşte stabilitatea. De toţi aceşti factori am profitat în acel viraj. Şi în următorul, apoi în următorul, şi tot aşa.
În cele din urmă mi-am îndreptat atenţia către butonul eDrive al lui BMW 330e prin care se poate controla protocolul de intervenţie al sistemului hibrid. Există trei moduri de coabitare a tehnologiilor propulsoare. „Auto eDrive” este cel de gestiune automată care ţine cont de datele din navigaţie şi care optimizează încărcarea bateriei în regim urban. Al doilea scenariu este „Max eDrive” şi, aşa cum o ­sugerează chiar numele, este modul care permite utilizarea exclusivă a motorului electric, până la primul kickdown sau până când se depăşesc 120 km/h. O să constaţi ce repede survin ambele evenimente…

bmw 330e (6)bmw 330e (3)În cazul în care vrei să încarci bateria, poţi opta pentru programul „Save Battery” care va face tot ce se poate pentru a o încărca până la 50%. O încărcare accelerată până la 80% este posibilă dacă alegi programul Sport pentru transmisie. Frânarea regenerativă mai puternică şi utilizarea preponderentă a motorului termic asigură un potenţial de încărcare mai mare în acest caz. Şi, după cum aveam să constat, foarte eficient. Bateria lui BMW 330e se poate încărca şi de la o priză casnică – iată că am risipit şi misterul capacului de pe aripa stânga față. Durata de timp este mai mult decât rezonabilă (3,5 ore) şi îţi permite ca în timpul săptămânii să foloseşti doar propulsia electrică pentru drumurile zilnice. Autonomia într-un oraş ca Bucureştiul este de 20-30 km în funcţie de aglomeraţie şi de numărul consumatorilor pe care trebuie să îi foloseşti ţinând cont de condiţiile de vizibilitate şi de vreme. Întrevăd economii serioase cu transportul în mediul urban cu condiţia să reuşeşti să parchezi maşina suficient de aproape de o priză. Simbioza dintre ConnectedDrive şi eDrive este realizată la nivel neuronal: când drumurile pe care le ai de făcut te duc prin localităţi, motorul termic este oprit automat, iar deplasarea se face în regim electric. La activarea funcţiei Coasting, când se ridică piciorul de pe acceleraţie, motorul pe benzină este oprit, iar motorul electric preia funcţia de starter în cazul în care este necesară repornirea acestuia. Poate părea complicat dar toate aceste proceduri sunt ascunse percepţiei şoferului şi pasagerilor şi nu necesită decât intervenţii sumare, de selecţie. Practic, nu simţi nimic. Nimic în afară de bucurie, plăcere şi satisfacţia că te afli la bordul unui automobil de avangardă care, deşi poate rula electric în oraş, nu a renunţat la vechiul, dar bunul obicei al modelelor BMW de top: acela de a transforma orice drum într-o cursă contra-cronometru. Dacă vrei.

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


2 × = doi