Audi RS Q e-tron rally car: Navă de nisip

,

Audi se pregătește pentru Raliul Dakar de anul viitor, una dintre marile provocări din motorsportul internațional. Pentru cel mai dur raliu din lume divizia de sport a constructorului german a pregătit Audi RS Q e-tron, un prototip high-tech electrizant care arată ca un OZN.

La ora actuală în urma testelor intense efectuate în condiții extreme se lucrează la asamblarea mașinilor de curse la sediul Audi Sport din Neuburg an der Donau. Audi își dorește să fie primul producător de mașini ce folosește o transmisie electrificată în combinație cu un convertor de energie eficient care va câștiga cel mai dur raliu din lume împotriva concurenților utilizatori de combustibili convenționali.
Prototipul cu aspect futurist este rezultatul unei competiții interne din departamentul de design Audi în care s-a încorporat dinamica modelelor de producție în mașina de curse. Silueta asemănătoare unui coupe amintește de e-tron în timp ce aripioarele verticale de pe capota din spate și priza de aer de pe acoperiș, care furnizează suficient aer de răcire motoarelor electrice, bateriei de înaltă tensiune și convertorului de energie, amintesc de epoca de succes a Audi în 24 de ore de la Le Mans. Designerii spun că, oricum ar fi privit, Audi RS Q e-tron arată ca un OZN pentru că partea frontală a mașinii începe practic deasupra roților foarte mari din față, deoarece vehiculele sar mult în timpul raliului și aterizează, de obicei, cu suspensia față comprimată și fronturile îndreptate în jos. Și, evident, ca să evite avariile și deformările suferite în urma șocurilor brutale. Și apropos, prototipul este cea mai lată mașină construită vreodată de Audi!

Însă partea care va rupe gura târgului este grupul propulsor. Nemții abordează una dintre cele mai mari provocări din motorsportul internațional, folosind în mod deliberat un concept unic.
Altfel spus sistemul de propulsie al lui Audi RS Q e-tron este electric. Punțile din față și spate sunt echipate cu câte o unitate motor-generator (MGU) de la actualul automobil Audi e-tron FE07 Formula E, care a fost dezvoltat de Audi Sport pentru sezonul 2021. Au trebuit făcute doar modificări minore pentru utilizarea lor în Raliul Dakar.

Și pentru că nu există oportunități de încărcare în deșert, Audi a ales un concept inovator de încărcare. Un al treilea MGU identic face parte din convertorul de energie și servește la reîncărcarea bateriei de înaltă tensiune în timpul conducerii, împreună cu un motor TFSI extrem de eficient folosit de constructor în DTM (Campionatul German de Turisme). Deoarece motorul cu ardere este operat deosebit de eficient între 4.500 și 6.000 rpm, consumul specific este cu mult sub 200 de grame pe kWh. În plus, energia este recuperată în timpul frânării.

Bateria cântărește 370 de kilograme și are o capacitate de 50 kWh.

Apoi, caracteristicile Raliului Dakar le-a dat inginerilor multe bătăi de cap. Maratonul durează două săptămâni, iar etapele zilnice pot ajunge la o lungime de 800 de kilometri, ceea ce înseamnă o distanță foarte lungă, iar asta reprezintă provocarea supremă pentru o transmisie electrică. Practic Audi RS Q e-tron are nevoie doar de o singură treaptă înainte. Punţile față și spate nu sunt conectate mecanic, așa cum se întâmplă și la vehiculele electrice. Prin urmare software-ul dezvoltat de Audi preia distribuția cuplului între cele două punți și creează astfel un diferențial central virtual și liber configurabil, care are efectul secundar pozitiv prin reducerea greutății și a spațiului necesar pentru arborii de transmisie și diferențialul mecanic. Iar partea bună este că testele încă nu s-au terminat și vor ține până la sfârșitul anului. Însă partea și mai bună este că ce se învață din incitantul proiect Dakar va reveni în viitoarele modele de producție.

Foto: AUDI

Audi e-tron Sportback: „Viitorul este electric”

Audi e-tron GT Concept

Audi e-tron Sportback Concept: Sportiv. Frumos. Electric

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


5 − = trei