Aston Martin Valkyrie: Atingerea zeilor

,

Aston Martin Valkyrie este primul hypercar al constructorului englez, iar numele sugerează că, pe lângă aprobarea boardului mărcii, modelul are și binecuvântarea zeilor nordici. Dacă nu credeți, atunci trebuie să vă mulțumiți cu inginerii de la Cosworth.

Cum era de așteptat, atunci când ai de-a face cu cel-mai-cel model al unui mare nume din lumea automobilelor trebuie să ai parte și de câteva picanterii legate de acesta. În cazul lui Valkyrie, pe lângă prețul care depășește două milioane de euro pentru un exemplar, un motor V12 dedicat este exact ce-i trebuie ca să le sticlească ochii fanilor.
Evident, întrebarea firească este „de ce?”. Mai întâi pentru că este vorba despre unul aspirat cu care inginerii de la Cosworth, unul dintre partenerii longevivi al Aston Martin, demonstrează că experiența de 60 de ani din motorsport poate ajunge direct pe stradă, asta dacă nu ții neapărat să-ți petreci tot timpul pe pistele de curse. Iar motorul rezultat este o adevărată pasă de magie tehnică cu o cilindree de 6,5 litri, unde cele două blocuri de câte șase cilindri sunt dispuse la 65°. „Ok. Și?”… Și puterea maximă certificată este de 1.000 CP, asta însemnând 153,8 CP per-litru la o turație de 10.500 rpm și atinge o valoare maximă de 11.100 rpm. Adică este cel mai mare „palier” de turații întâlnit până acum la un motor aspirat destinat unui autovehicul rutier. Iar cireașa de pe tort este valoarea maximă a cuplului motor, de 740 Nm la 7.000 rpm. Ce-i drept, performanțele lui Valkyrie sunt susținute de un sistem hibrid, cu baterii, dar despre acesta staff-ul tehnic a spus că reprezintă detalii din programul de dezvoltare ce vor fi dezvăluite mai târziu. Experiența din F1 a lui Cosworth este evidențiată și în greutatea motorului, care stabilește noi standarde pentru constructorul englez. În afară de piesele principale turnate, adică blocul motor, chiulasa, capacul de chiulasă și vasele de colectare, majoritatea componentelor interne ale motorului sunt prelucrate din materiale speciale.

Acestea includ biele din titanium și pistoanele cu caracteristici întâlnite în F1. Nu numai că acest lucru permite utilizarea optimă a materialului de construcție, dar procesul de prelucrare ultra-fină are o mai mare consistență și cere componente optimizate care să aibă masă minimă și rezistență maximă. Rezultatul este un motor care cântărește doar 206 kg. Pentru comparație, motoarele Cosworth de 3,0 litri V10 F1TM (ultimele limite de greutate au fost impuse de FIA) au cântărit 97 kg. Dacă masa acestuia este adaptată la cilindreea de  6,5 ​​litri, acest pur motor de curse va cântări 210 kg. Și ca un ultim argument, unul dintre cele mai bune exemple ale optimizării minuțioase este arborele cotit prelucrat dintr-un lingou de oțel. În timpul prelucrării, acesta începe să capete formă, inițial ca o bară cu diametrul de 170 mm și lungimea de 775 mm, care este mai întâi supusă unei operații de degroșare, apoi este tratată termic, finisată mecanic, tratată termic din nou, lepuită (tot mecanic), șlefuită final și apoi superfinisată. Adică până când suprafețele de contact ale fusurilor planetare și manetoane sunt ca oglinda. La finalizare, 80% din bara originală a fost prelucrată, iar pentru asta i-au trebuit… cam șase luni, dar produsul final este un arbore cotit care este cu 50% mai ușor decât cel folosit în modelul V12 al lui Aston Martin One – 77 – dezvoltat, evident, tot de Cosworth, considerat pentru o perioadă de timp cel mai puternic motor aspirat natural.

Text: Radu BUHĂNIŢĂ  / Foto: ASTON MARTIN

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


opt + 7 =