Anvelope de iarnă

,

Vremea rece se apropie, iar temperatura a început să scadă sub 10°C deocamdată doar noaptea. Însă ce vom face când temperatura medie va scădea vertiginos în jurul limitei de 0 grade sau chiar mai jos și va trebui să mergem cu mașina proprie? Simplu, schimbăm „roțile”cu unele de iarnă.

Sigur ultimul termen nu este chiar cel mai potrivit, ci mai degrabă „anvelopele”, indiferent dacă sunt montate deja pe jante separate sau trebuie montate pe unicele jante disponibile.
Dar înainte de toate când trebuie să le schimbi? Nu există vreo lege care să spună la ce dată anume trebuie schimbate. Un punct de reper ar fi când temperatura maximă a început să se situeze permanent sub 10 grade. De obicei temperatura limită vehiculată cel mai des este de 7 grade pentru câteva zile consecutive, dar mai nou cică de când se dă drumul la căldură în calorifere, deși este cam mult spus ținând cont, în general, de situația sistemelor de termoficare. Evident că ultima afirmație este o glumă. Ideea este că trebuie să fie montate pe mașină când mergi în zonele cu carosabilul acoperit cu zăpadă, gheață sau polei. Altfel amenzile ajung până la 2900 de lei.

Care este poanta cu cauciucurile de iarnă? Mai întâi că există câteva diferențe între cele de iarnă și cele de vară care se referă la structura lor, compusul din cauciuc și modelul benzii de rulare. Și într-o bună măsură între cele „all season” și cele de iarnă.
Anvelopele de iarnă au un conținut mai ridicat de cauciuc natural care le menține flexibile la frig. Cu cât este mai moale, cu atât anvelopa este mai capabilă să se adapteze la suprafața drumului, îmbunătățind aderența și manevrabilitatea. Spre deosebire de anvelopele de vară, care se întăresc rapid la temperaturi scăzute, cele de iarnă se comportă cel mai bine la temperaturi sub 7 grade.
Apoi anvelopele de iarnă au, de asemenea, mii de caneluri minuscule în benzile de rulare și sunt utilizate pentru dispersarea apei și prevenirea acvaplanării. Aceste caneluri „mușcă” în zăpadă, nămol și gheață oferind o aderență optimă pe șosea.

De asemenea, au un profil adânc de rulare (sau înalt, pentru alții) care oferă un număr de cavități sau șanțuri pentru zăpadă. Interesant este că nimic nu prinde mai bine pe zăpadă… decât zăpada, iar cea compactată intensifică efectul de aderență adăugând tracțiune pentru împingerea vehiculului înainte pe drumurile înzăpezite și înghețate.
Mai trebuie amintit că legal sunt valabile două variante: cele de iarnă și cele all-season. Partea delicată este că au fost destule nelămuriri despre cum sunt marcate și care sunt legale. Pentru cei care nu au avut când să se uite în legislație, RAR a venit în întâmpinarea lor cu precizări cât se poate de concise și ușor de reținut. Prin urmare toate anvelopele, indiferent de denumirea lor comercială, care sunt marcate cu literele M şi S (însemnând noroi/Mud și zăpadă/Snow), sub forma M+S, M.S. sau M&S, îndeplinesc cerințele de utilizare în condiţiile specifice de iarnă prevăzute în legislaţia națională rutieră. Ideea este că mai găsiți și o pictogramă cu un fulg de zăpadă încadrat de trei piscuri de munți care indică faptul că îndeplinește criteriile de siguranță pentru condițiile de iarnă.
Obligativitatea utilizării anvelopelor de iarnă pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei a fost introdusă prin Ordonanța Guvernului nr. 5/2011 de modificare și completare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată în 2006. Și ce este mai important, aspectele privitoare la utilizarea anvelopelor de iarnă nu au suferit modificări de la acel moment. Ei, acum mai sunt nelămuriri?

Foto: Producători

Registrul Auto Român, precizări importante despre anvelope

Anvelope speciale pentru mașinile cu tracțiune electrică

Anvelope de iarnă. Cum pregătim sezonul rece

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


+ cinci = 9