Andreea Iancu: Moto-fericirea se ia

,

Andreea Iancu face parte din „Asociația Femeilor Motocicliste din România”, iar fericirea i se citește pe chip ori de câte ori pleacă la drum cu Geta, „bijuteria” pe care a cumpărat-o anul trecut. Entuziasmul de care dă dovadă este molipsitor: tatăl ei și-a luat permis de motocicletă după ce și-a văzut fiica pe două roți, iar cel mic abia-abia așteaptă vârsta legală, ca să poată pleca cu mama la drum.

Auto Test: Cine ți-a transmis pasiunea pentru motociclete?
Andreea Iancu: Îmi place să cred că a fost în mine dintotdeauna, fiindcă din copilărie am fost fascinată de motocicleta cu ataș a străbunicilor mei și de felul în care își organizau vacanțele în jurul motocicletei. Dar a rămas doar un gând până când o discuție la trei dimineața, cu un prieten, m-a făcut să îmi doresc să fiu și eu motociclistă.
Auto Test: Când ai mers prima oară pe motocicletă?
Andreea Iancu: Cred că eram studentă și îmi amintesc că nu mi-a plăcut. Mi-a fost frică și am fost dezamăgită fiindcă voiam mult să-mi placă. În timp am învățat să-mi înving frica, iar acum starea mea de spirit, când mă urc pe motor, este de încredere în mine, dar și autodisciplină. Pe mine motocicleta m-a ajutat să mă concentrez 100% doar la ea, să las orice alt gând în urmă, să uit dacă ceva nu mi-a ieșit la job sau dacă am orice fel de neliniște. M-a învățat să fiu mult mai prezentă și mai conștientă de ce pot și nu pot să fac, dar și să-mi canalizez încăpățânarea nativă într-o direcție constructivă, să-mi pun ambiția la muncă.
Auto Test: Ce motocicletă conduci în acest moment și care sunt motivele care te-au îndreptat spre acest model?
Andreea Iancu: Prima și actuala mea motocicletă este o Honda Rebel de 500, pe care o cheamă Geta (după numele străbunicii mele) și pe care am achiziționat-o anul trecut, prin urmare nu am apucat să mă plimb prea mult cu ea. Deși căutam un „naked”, în prima instanță, m-am orientat la cruiser fiindcă voiam să mă simt în siguranță și să ating asfaltul cu picioarele, iar asta pe „naked” era aproape imposibil, eu fiind destul de scundă. Dar îmi amintesc că atunci când am văzut-o prima dată am știut că asta caut și de atunci absolut orice altă motocicletă vedeam nu îmi mai plăcea. Totul la ea era superb, roțile, farul de diametru mare, aspectul retro, până și numele pe care îl aveam în minte i se potrivea perfect.
Auto Test: O folosești și când mergi la serviciu? În ce domeniu lucrezi?
Andreea Iancu: Lucrez în zona educației antreprenoriale și înainte de „lockdown” foloseam motocicleta și ca să merg la serviciu. Acum lucrez de acasă, iar motocicleta iese mai rar la plimbare, de obicei în weekend-uri sau la ture organizate cu prietenii. În schimb puștiul meu de opt ani abia așteaptă să împlinească vârsta legală să îl pot duce la școală pe motocicletă. I se pare foarte drăguț că mama lui are motocicletă.
Auto Test: Ai încercat să le explici colegilor care sunt avantajele mersului pe motocicletă?
Andreea Iancu: (Râde) Nu a fost nevoie să le explic, a fost suficient să observe că ajungeam la întâlniri mult mai devreme decât cei care veneau cu mașina, din zone similare. Cred că indiferent dacă ai pasiunea pentru motociclete sau nu, poți vedea avantajele motociclismului în fluidizarea traficului. Nu știu dacă am fost sursă de inspirație pentru colegii mei, prin promovarea avantajelor mersului pe motor, dar le-am povestit mult despre cât de important este să împărțim șoseaua în mod responsabil și cred că i-am făcut să fie mai conștienți de prezența motocicliștilor printre șoferi.
Auto Test: Cei din familie au încercat să te convingă de faptul că nu este o idee bună?
Andreea Iancu: Deși în familia mea mai sunt motocicliști și avem prieteni cu motoare, a fost ceva extravagant faptul că am dezvoltat și eu pasiunea asta, pentru că nu părea ceva ce o să îmi placă, eu fiind foarte precaută din fire. Îmi amintesc că tatăl meu a fost foarte contrariat de idee, gândindu‑se, cel mai probabil, la riscuri. Dar, deși a fost total împotriva mersului pe două roți, după ce am luat eu permisul și am adus-o pe Geta acasă a făcut și el școala moto, a recondiționat o motocicletă cu ataș și abia așteptăm zilele însorite să ne plimbăm  împreună. Moto-fericirea asta „se ia”.
Auto Test: Care sunt sfaturile pentru doamnele și domnișoarele care își doresc să meargă pe motocicletă? Dar pentru cele care ezită…
Andreea Iancu: Tuturor celor care ezită, băieți sau fete, le-aș spune că dacă ezită pentru că nu le place ideea categoric este mai bine să nu fie pe două roți. Dacă le place și ezită fiindcă le este frică îi sfătuiesc să încerce să își învingă frica, și asta se face prin exercițiu, prin învățarea din eșec, prin reconstruirea încrederii de sine și prin multă grijă. Frica este constructivă fiindcă ea te ține conștient, dar ea trebuie controlată. Pe doamnele și domnișoarele care își doresc să meargă pe moto le sfătuiesc să facă lucrul ăsta fără să se mai gândească la diferențele dintre bărbați și femei. Nu este ceva ieșit din comun să fii femeie pe motor. Dacă ai în tine pasiunea asta, scoate-o la lumină și hai să te vedem pe străzi.
Auto Test: Cât de important este echi­­­­­­­pa­­­­­­mentul?
Andreea Iancu: La fel de important ca și conduita preventivă. Ambele vin din sfera responsabilității, care mi se pare esențială pe două roți, acolo unde ești mult mai expus decât în mașină, spre exemplu. Tentația este mare să renunți la o parte din echipament când sunt 40 de grade afară, dar există echipamente de vară care fac minuni sub soarele arzător. Când te sui pe motor în pantaloni scurți și te gândești că n-are ce să se întâmple este bine să știi că o fracțiune de secundă este suficient să ajungi cu genunchii pe asfalt sau să treci printr-un incident cu consecințe mai grave. Dar la fel de bine trebuie să știi că cel mai bun echipament din lume nu o să te țină în siguranță dacă ești teribilist, dacă te crezi nemuritor, dacă nu adaptezi viteza la condițiile de drum.
Auto Test: Cât de mult te ajută prezența într-o asociație de motocicliste în drumurile și deciziile tale?
Andreea Iancu: Apartenența la orice grup ar trebui să îți dea nu doar confort ci și inspirație, și asta îmi place mult la grupul WIMA. Suntem foarte diferite, provenim din medii profesionale variate, zilnic învățăm lucruri una de la alta și asta ne impactează indirect deciziile, într-un mod pozitiv. Din experiența mea de motociclistă nu pot spune că sunt văzute diferit femeile pe motor, în sensul negativ. Într-adevăr unii oameni încă se mai miră în trafic când văd o femeie motociclist, dar este o mirare admirativă sau așa prefer să o văd eu. Unora încă nu le vine să creadă că o femeie, cu toate trăsăturile aferente feminității, poate să țină în echilibru un monstru de fier de peste 200 de kilograme, dar iată că tot mai multe o facem și cred că în timp motociclismul feminin va fi normalizat.
Auto Test: Cât de des pleci cu motocicleta din oraș și pe unde călătorești prin țară?
Andreea Iancu: Eu sunt mai degrabă o motociclistă urbană, am făcut mai puține ture mai lungi de trei zile în afara orașului. Însă cea mai faină excursie a fost până la mare, unde am fost și eu surprinsă de cât de bine m-am organizat cu bagajele și cum am putut să supraviețuiesc trei zile cu un rucsac, prins de scaunul pasagerului, care la Honda Rebel este extraordinar de mic. Timpul nu îmi este prielnic în perioada asta, dar am vise mari… visez la excursii la munte cu cortul prins de motor și motocicleta burdușită de bagaje.
Auto Test: Unde ți-a plăcut cel mai mult? Ce îți place cel mai mult în aceste călătorii?
Andreea Iancu: Cea mai frumoasă amintire pe două roți o am de prin Munții Dobrogei, unde la un moment dat am trecut printr-o secțiune cu multe curbe și apoi a urmat un drum prin câmp deschis unde am văzut cai lăsați liberi care alergau și se jucau, iar peisajul cu totul era de poveste… soarele la apus, liberă șoseaua, început de toamnă și iată că făceam și eu parte din peisaj. În călătoriile din afara orașului cel mai mult îmi place când treci de granița dintre urban și rural, când totul se schimbă: densitatea oamenilor și a mașinilor, viteza ta de deplasare, dar mai ales aerul pe care îl respiri. Înlocuiești mirosul de gaze de eșapament cu mirosul de fân cosit, de frunze uscate. Este incredibil de frumos să simți cum treci prin vânt, cum dansează frunzele în urma ta, cum îți flutură părul sub cască, cum motocicleta nu te duce din punctul A în punctul B, ci te trece prin toată experiența, așa cum vehiculele pe patru roți nu o fac.
Auto Test: Cu cine mergi în aceste călătorii?
Andreea Iancu: Există motocicliști singuratici și motocicliști cu nevoie constantă de socializare. Eu sunt din a doua categorie. Îmi place că există un limbaj al corpului prin care comunicăm, îmi place să oprim la benzinărie și să ne bem cafeaua împreună. Îmi place să vedem la un moment dat un câmp cu niște flori sau niște pietre interesante și să oprim să facem poze. În majoritatea cazurilor merg cu partenerul meu care este la fel de pasionat de descoperirea drumurilor noi ca mine, și de multe ori mergem în grup, fie cu fetele de la WIMA, sau cu alți prieteni motocicliști.
Auto Test: Am văzut în postările tale că ai fost implicată în câteva proiecte: #OffroadAdventureRomania și Si­­­guranță pe două roți…
Andreea Iancu: Ambele proiecte au fost puse pe picioare de oameni cărora le plac aventura și adrenalina și vor să facă ceva pentru comunitate, într-un proces care combină utilul cu plăcutul. Offroad Adventure România este cel mai mare și longeviv club de offroad din România, care adună de peste 20 de ani oameni care împărtășesc pasiunea pentru offroad și care au dezvoltat prietenii în timp. Cu ei am mers în misiuni umanitare și am avut șansa să cunosc acea parte a României pe care o vedeam doar la știri. Am învățat și cum să întorc mașina în pantă pe teren accidentat, dar și să fiu mai conștientă de lumea din jurul meu, să văd și ce este în afara bulei mele de prieteni și cunoscuți. #SiguranțăPeDouăRoți este un proiect care îmi este foarte drag, prin care ne-am propus să creștem nivelul de conștientizare a prezenței motocicliștilor în trafic și să promovăm responsabilitatea și respectul reciproc pe șoselele din România. Mi-e drag proiectul pentru că vine ca un răspuns la o problemă reală și cred cu tărie că impactul campaniei va contribui la salvarea multor vieți și la schimbarea mentalității multor oameni, care vor învăța în timp să fie mai toleranți și mai responsabili.
Auto Test: Ce planuri de călătorii ai?
Andreea Iancu: În continuare vreau să văd cât mai mult din România pe motor. Sunt multe drumuri frumoase și locuri spectaculoase despre care am citit și care mi-au fost recomandate. Am o listă lungă de bifat. Vreau să mă las surprinsă de fiecare detaliu, să cunosc oameni și să învăț câte ceva de la fiecare, să mă urc pe motor și să nu știu unde voi fi la finalul zilei.

Carmen Lupuleț: Motocicleta, „prințul consort” și accidentul din lanul de grâu

Octavian Ureche – Călător la capătul lumii

Sorana Chiru: „Echipamentul mi-a salvat pielea în două rânduri”

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


+ unu = 10