Alpine A310: Primul Alpine modern

,

Cei mai mulți dintre noi asociem denumirea Alpine cu Renault. Nu este greșit, marca Alpine intrând sub umbrela grupului Renault, dar a debutat ca producător auto independent modificând radical modelele constructorului francez.

Alpine este marca auto născută din pasiunea pentru automobile a  lui Jean Rédélé, un francez cu inimă de pilot ce iubea mașinile sportive și drumurile din Alpi. El este părintele mărcii Alpine, botezată după munții pe care îi îndrăgea atât de mult. Marca Alpine a văzut lumina zilei în orașul francez Dieppe.
Jean Rédélé s-a născut în 1922. Fiul lui Emilé Rédélé, un garajist din Dieppe, unul dintre primii concesionari Renault din Franța, Jean a moștenit de mic pasiunea pentru mașini, iar după război avea să preia garajul tatălui său. Începe prin a repara și converti numeroasele automobile americane Dodge sau Chevrolet lăsate de americani pe teritoriul Franței. Fiind în continuare concesionar Renault, pune în vânzare modelul 4CV. Acest automobil avea să deschidă o lume nouă pentru tânărul Rédélé. Se îndrăgostește de micul Renault și se înscrie la competiții auto pentru a dovedi potențialul acestei mașini.
Pentru că îndrăgea atât de mult modelul Renault 4CV, Rédélé decide să creeze o versiune proprie și astfel se năștea primul model Alpine: A106. Folosea o caroserie de sticlă, un material inovator pentru anii ’50, iar designul era semnat de către Giovanni Michelotti.
După A106, Rédélé creează modelele A108 și A110 Berlinetta, ambele fiind bazate pe modelul Renault 8.
A110 a fost maşina care a dus Alpine pe culmile gloriei, dar era nevoie de un urmaş, pentru că folosea un sistem considerat învechit, cu motor şi tracţiune spate. În Europa, cei mai mulți constructori trecuseră la soluţia motor faţă – tracţiune faţă.

Alpine, aflată acum sub patronajul grupului Renault, dar cu Jean Rédélé încă preşedinte, lansează modelul A310, primul Alpine cu design „modern”. Soluţia tehnică era însă tot cea clasică, cu motorul amplasat în spate: un patru cilindri, de 1,6 litri, preluat de la modelul Renault 17 Gordini care dezvolta 127 CP cu ajutorul a două carburatoare dublu-corp Weber. Alpine se prezenta, însă, cu un design futurist, iar primele exemplare ale modelului A310 aveau o parte frontală cu nu mai puţin de şase faruri și un spate profilat.
În 1976, modelul avea să fie restilizat (rămâneau doar patru faruri) şi primea un motor V6 de 2,7 litri ce dezvolta 150 CP. Transmisia era asigurată de o cutie de viteze manuală cu cinci trepte.
Alpine A310 este o apariție mult mai compactă față de ce te-ai aștepta dacă ai văzut mașina doar în imagine. Modelul folosește un șasiu tubular și o caroserie din fibră de sticlă, iar multe elemente sunt împrumutate de la modele Renault. La interior, comenzile pentru lumini, ștergătoare și semnalizatoare sunt identice cu cele ale modelului Renault 12, sau Dacia 1300. La exterior semnalizatoarele și stopurile sunt împrumutate de la modele ca Renault 15. Iar pentru un plus de originalitate, ștergătoarele de parbriz sunt montate în oglindă, fiecare ocupându-se de jumătate de parbriz și lucrând nesincronizat. La interior avem un volan simplu cu trei spițe și două indicatoare analogice. Consola centrală este dominată de alte patru indicatoare analogice, comenzi pentru geamuri electrice și o scrumieră metalică, nelipsită din mașinile din anii ’70.

 Text: Dragoș Băltățeanu /Foto: Renault

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


patru + 3 =