Alexandru Şcheul: Pagini de istorie

,

Povestea lui Alexandru Şcheul pare scenariul unui film de Oscar. S-a născut într-o familie numeroasă, a avut o copilărie foarte grea și a vărsat lacrimi amare pentru că erau zile în care nu avea ce să mănânce. Acum are o afacere de multe milioane de euro și a deschis și o expoziție moto în care se află multe modele vechi și rare. Aici se găsește și o motocicletă care i-a aparținut lui Nicu Ceaușescu, dar poate fi admirată și fosta mașină electrică a Nadiei Comăneci.

Auto Test: De unde ați dobândit pasiunea pentru motociclete?
Alexandru Șcheul: Cu această pasiune te naști, nu o capeți pe parcurs (râde). Când aveam cinci ani, tata mi-a cumpărat prima motoretă pe care am păstrat-o și care acum se află expusă în expoziția pe care o am în comuna Horodnic de Jos, din județul Suceava. Permisul pentru categoria moto l-am luat acum 42 de ani și am și acum motocicleta pe care am dat examen, o Java de 125 cmc. Atunci fiecare dădea examenul pe motocicleta lui…
Auto Test: Și câte motociclete aveți acum?
Alexandru Șcheul: 168 și toate sunt în stare de funcționare. În plus, mai am două care sunt pe „fluxul de fabricare”. 90 la sută dintre motocicletele din expoziție au fost desfăcute de mine cu grijă, bucată cu bucată, reparate și recondiționate, am folosit doar piese originale și le-am păstrat culoarea din fabricație. Am și unele pe care le-am cumpărat de noi și nu a fost nevoie, firesc, de nicio intervenție. O parte dintre ele sunt înmatriculate și mai ies la plimbare când mi se face dor.

Expoziție moto, deschisă non-stop
Auto Test: Aveți timp și pentru motociclete, știu că dețineți o firmă care, bănuiesc, vă ține destul de ocupat?
Alexandru Șcheul: Dimineața pun lucrurile la punct cu directorii mei, iar după aceea toată lumea știe unde mă găsește: în atelier, lângă motociclete. Treisprezece ani am lucrat singur, iar de vreo trei ani am luat lângă mine un băiat, să mă ajute. Expoziția este chiar lângă fabrică și am pază non-stop. Dacă vine cineva în miez de noapte și vrea să vadă motocicletele, cei de la pază au dispoziție să deschidă expoziția. Nu există nicio taxă, nu mă îmbogățesc din asta, eu mă bucur când văd că vizitatorilor le face plăcere să admire exponatele. Am văzut oameni cu lacrimi în ochi după ce au plecat din expoziție.
Auto Test: Nu este o pasiune foarte costisitoare să aveți grijă de atâtea motociclete?
Alexandru Șcheul: Tot salariul meu merge în această pasiune, am mare noroc pentru că „mă ține” nevasta (râde). Mi-am pus salariu de 30.000 de lei pe lună și toată această sumă o investesc în motociclete.
Auto Test: Soția nu protestează?
Alexandru Șcheul: Îi plac și ei motocicletele și vrea să rămână ceva în urma noastră. Mă rog… ca nevestele… mai cârâie câteodată, dar mai cumpăr și eu o geantă și îi mai „astup” gura (râde). Uneori, plecăm împreună la plimbare, pe două roți. Eu am mers foarte mult cu motocicleta. Înainte de anul 1989 am făcut de două ori „Turul țărilor socialiste”, URSS, Polonia, RDG, Ungaria, Bulgaria, iar după Revoluție am început să mergem și prin vestul Europei. Ne strângem mai mulți amici și mergem până în Germania sau prin munții din Austria și Italia, ne bucurăm de drum și peisaje.
Auto Test: De ce ați făcut această expoziție?
Alexandru Șcheul: Mi-au fost dragi motocicletele și m-am gândit că urmașii noștri vor întreba: „Cu ce motocicletă se mergea pe vremea lui Ceaușescu” și mi-a fost teamă că nu o să avem ce să le arătăm. Am început cu modelele de pe vremea lui Ceaușescu: MZ, Jawa, IJ. Să nu mă întrebi care este valoarea expoziției că nu știu să-ți spun și nu vreau să calculez cam câți bani am băgat până acum pentru că nu vreau să mă sperii (râde).

Mașina Nadiei Comăneci și motocicleta lui Nicu Ceaușescu
Auto Test: Care este cea mai veche motocicletă pe care o aveți?
Alexandru Șcheul: O să împlinească o sută de ani în mai puțin de cinci ani. Este vorba de un model Monet Goyon (n.r. motocicletă a cărei fabricație a început în anul 1917), foarte apreciat de Louis de Funes, parcă este o bicicletă cu motor și curea de transmisie, foarte frumoasă și interesantă. Am și o Honda CX 500 care i-a aparținut lui Nicu Ceaușescu. Acum m-am apucat să o pun din nou la punct pentru că a stat destul de mult și s-au mai oxidat niște contacte.
Auto Test: De unde o aveți?
Alexandru Șcheul: Nicu a cumpărat-o în anul 1980 din Franța și a vândut-o unui bărbat din Târgu Mureș care a plecat definitiv în Germania. După aceea, până să ajungă la mine, în anul 1987, a mai avut câțiva proprietari. Eu i-am dat-o fratelui meu care a căzut de pe ea, i-a gripat motorul și 25 de ani nu i-a mai păsat de ea. Am recuperat-o și am recondiționat-o, iar acum este mai frumoasă ca atunci când era nouă.
Auto Test: Știu că aveți mașina electrică a Nadiei Comăneci. Care este povestea ei?
Alexandru Șcheul: Una dintre vedetele expoziției se numește „Cenușăreasa”, o mașină care a aparținut Nadiei Comăneci. Gimnasta noastră a primit cadou acest automobil electric de la președintele Mexicului, la un an după notele de 10 de la Montreal. Șeful statului din America de Nord avea o fată care a îndrăgit-o foarte tare pe Nadia, așa că a achiziționat două mașinuțe electrice. Una a ajuns la sportiva din România, iar pe cealaltă a păstrat-o pentru fiica lui. Nu s-au făcut prea multe automobile de acest gen. Unul dinte ele este la un magnat de Peru, iar altul a ajuns pe undeva pe la Hollywood.
Auto Test: Funcționează?
Alexandru Șcheul: Este într-o stare perfectă. Am și actele cu semnătura originală, care dovedesc faptul că Nadia a vândut mașina soțului dirigintei ei de la Deva, dar și un document de la minister care atestă că automobilul a fost scutit de vamă. Merge cam o sută de kilometri, iar viteza maximă este de 40 km/h. Este o mașină elegantă și interesantă, nu are volan, ci o manșă, ca la avion. Sper ca Nadia, când o să vină în țară, să treacă și pe aici, să ne viziteze. Mașina a costat 30.000 de euro.
„Am plâns de foame”
Auto Test: Am citit un interviu în care spu­neați că ați avut o copilărie dificilă…
Alexandru Șcheul: Nu am avut o copilărie grea, ci foarte grea! Tata lucra în construcții, mama la CAP, iar noi am fost nouă copii. Au fost ani foarte dificili! Nu știu dacă cineva a plâns de foame, dar știu că eu am făcut-o. Nu aveam ce să mâncăm, așa de necăjiți am fost! A dat Dumnezeu și în anul 1997 mi-am pus pe picioare afacerea, iar acum am 250 de angajați și fac export în șapte țări din Uniunea Europeană. De acolo vin banii și pentru motociclete. Prima treaptă de liceu am terminat-o la Suceava, dar după aceea tata nu a mai avut bani și a trebuit să mă angajez în construcții la vârsta de 17 ani. Am lucrat un an ca dulgher și mi-a prins foarte bine pentru că am învățat multe lucruri. După aceea am citit în ziar că la Combinatul Siderurgic din Galați se angajează tineri pentru calificare. M-am dus acolo și am dormit o săptămână în gara din Galați, numai eu știu cum m-am descurcat, până mi-au făcut angajarea. Am lucrat acolo până m-am înrolat, iar după ce am încheiat stagiul militar m-am întors și am terminat liceul la mecanică, iar apoi m-am înscris la Facultatea de Inginerie a Produselor Alimentare. Mecanica mi-a rămas în suflet până peste cap, iar acum am strung, freză și îmi lucrez singur piesele, asta este viața mea de zi cu zi. Am făcut școala de pilotaj și am și avionul meu, de două locuri, cu care mă mișc foarte repede prin țară: într-o oră și 45 de minute, maxim, sunt la București. Avionul are o autonomie de zece ore, cu un plin pot să ajung aproape de Paris.
Auto Test: Și unde ați lucrat?
Alexandru Șcheul: Înainte de Revoluție am lucrat ca maistru la o cooperativă mește­­­­șugărească în Rădăuți, în domeniul prelucrărilor prin așchiere, strungărie, acoperiri galvanice și mă ocupam și de inspecția tehnică și reparații la motociclete și motorete. Am lucrat acolo 17 ani, dar după revoluție toate s-au stricat, s-a închis cooperativa.
Afaceri de 15 milioane de euro pe an
Auto Test: Cum ați ajuns să ridicați o afacere atât de prosperă?
Alexandru Șcheul: Aveam o garsonieră, un garaj și două motociclete. Am vândut una dintre motociclete, o Java, și am băgat banii într-o afacere. Pe locul unui fost CAP am făcut un mic abator și după aceea și o carmangerie. Am pornit de la 50 de kilograme pe zi, eu cu soția și un ajutor, iar acum am ajuns la 15 tone pe zi și am 250 de angajați.
Auto Test: Ați transmis mai departe în familie pasiunea pentru mecanică și motociclete?
Alexandru Șcheul: Eram necăjit, lipit pământului de sărac, și am înfiat doi copii, frați, un băiat și o fată. Când i-am luat, băiatul avea 11 luni și fata 9 ani. Provin dintr-o familie cu 11 copii, mama lor a plecat în Polonia, să vândă broderii, că era necăjită și nu avea bani, iar pe drum a avut un accident și a murit într-o mașină care a ars. Băiatul are acum 28 de ani, iar fata 37. De la fată am cinci nepoți, trei băieți și două fete, iar când vin aici se plimbă prin expoziție, își aleg câte o motocicletă și spun că este a lor. Sunt sufletul meu!

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


cinci × = 30