Alan Derosier: Talent şi perseverenţă

,

În lumea designului auto concurenţa este acerbă pentru un post într-un studio de creaţie. Avem plăcerea să vă prezentăm un interviu cu Alan Derosier, un designer talentat care, cu multă muncă şi pasiune, şi-a atins visul. Francezul a semnat designul pentru o maşină de serie şi câteva concepte şi este, în acest moment, senior designer la Faraday Future, un brand specializat în maşini electrice.

Auto Test: Pasiunea pentru desenat maşini a fost prezentă din copilărie? Ai fost încurajat de familie şi prieteni să faci asta?
Alan Derosier: Într-adevăr, am început să desenez de la o vârstă foarte mică, pe la doi ani. Nu am desenat însă maşini de la început. După cum îmi amintesc eram mai atras de desenul de personaje şi animale. Referitor la susţinere, tata era designer peisagist, iar mamei îi plăcea tot timpul să deseneze. Crescând în acest univers, în mod evident întotdeauna m-au încurajat să am o profesie legată de desen, dacă asta îmi doream să fac… Mai am doi fraţi mai mari, însă ei nu au fost atraşi de desen.
Auto Test: Ai terminat studiile la IED Torino (o şcoală renumită – n.r.) şi după asta ai lucrat la Daihatsu (Japonia) şi la Chery Motors (China). Este dificil pentru un designer să profeseze departe de casă?
Alan Derosier: Este, desigur, o provocare în materie de legături cu familia şi prietenii, dar, imediat ce ne revedem, întâlnirile sunt mult mai intense, avem o grămadă de lucruri de povestit, iar când aceştia mă vizitează este o reală plăcere să le împărtăşesc viaţa mea de expat! Din punct de vedere culinar, a fost o experienţă nemaipomenită! Mâncarea japoneză este cu adevărat delicioasă şi este foarte uşor să te adaptezi la ea ca european. Tipii aceştia excelează în orice fac! China a fost foarte surprinzătoare, uneori prea picantă pentru mine, dar fără experienţe negative, am văzut şi lucruri ciudate, dar întotdeauna am stat departe de acestea!
Auto Test: Ai elaborat la Chery designul pentru M31T, Tiggo Coupe Concept şi FV2030 Concept. Prima – o maşină pentru stradă – producţie de serie şi ultimele două pentru saloane auto. Care sunt provocările majore în primul caz şi care au fost cele pentru elaborarea conceptelor?
Alan Derosier: Adevărata provocare când te ocupi de o maşină destinată producţiei este să ajungi în final cu ea cât mai aproape de esenţa temei iniţiale şi de esenţa schiţelor. Acestea din urmă sunt de obicei exagerate ca să atragă ochii şefului. Din acest motiv eu întotdeauna încerc să fiu onest cu proporţiile din schiţele mele, ca să nu am surprize neplăcute mai târziu când se ajustează designul la diferitele cerinţe… O altă provocare majoră este legată de exprimarea senzualităţii suprafeţelor ţinând, însă, cont de toate punctele cheie (hard points) pe care le primim de la ingineri.
Provocarea, când faci designul pentru o maşină de show, este să fii sigur că este suficient de avansată ca să atragă curiozitatea publicului şi a presei, într-o manieră pozitivă, desigur!

Auto Test: Am văzut în portofoliul tău că ai o pasiune pentru marca Porsche, ce poţi să ne spui despre proiectul Porsche 908-04?
Alan Derosier: Porsche este, în esenţă, motivul pasiunii mele pentru maşini. Când eram mic obişnuiam ca împreună cu părinţii să ne petrecem vacanţele în Austria. Acolo vedeam toate acele frumoase automobile Porsche cu motoare răcite cu aer, trecând pe lângă noi pe autostradă, cu viteze nebuneşti, sau stând mândre parcate pe drum. Visul meu era şi este ca într-o zi să desenez acel Porsche pe care oamenii să-l adore să-l conducă, sau, chiar dacă marea majoritate nu o să îşi permită unul, să îi impresioneze şi să îi facă să viseze aşa cum am păţit eu. Încă mi se întâmplă asta când văd unul. Am avut două interviuri la Porsche, dar, din nefericire, de fiecare dată nu s-a legat nimic. Însă niciodată asta nu m-a făcut să mă uit cu resentimente, întotdeauna mi-am păstrat pasiunea pentru acestă marcă. Datorită acestei pasiuni mi-a venit ideea să fac un proiect Porsche în timpul liber. În mintea mea a fost întotdeauna un proiect de echipă deoarece ştiam ce nivel de calitate profesională voiam să ating şi eram conştient că nu pot să reuşesc asta de unul singur. Am şi un crez în acest sens „singuri avansăm mai repede, împreună ajungem mai departe”. Prin urmare, am întrebat câţiva prieteni modelatori 3D dacă vor să se alăture acestui efort, dar nu aveau nicio motivaţie să lucreze după orele de program şi asta pe gratis… Asta până l-am întâlnit pe ­Marcos! Acesta lucra pe un post de modelator 3D cu contract pentru Chery. Am descoperit foarte repede că, deşi el era modelator 3D şi eu eram designer, amândoi împărtăşeam aceeaşi viziune legată de felul în care simplitatea suprafeţelor ar trebui să fie transpusă în designul unei maşini şi cât de importantă era atenţia pentru detalii în acest sens. Astfel, într-o noapte, am rămas la studio şi am făcut acea schiţă albă despre cum ar arăta interpretarea modernă a unui Porsche 908 LH. Am ales modelul 908 deoarece voiam să fac ceva extrem şi foarte neobişnuit pentru zilele noastre… Consola spate (coada) lungă a maşinilor este o idee un pic uitată astăzi în design. După ce am postat schiţa pe nişte reţele de socializare mi-am dat seama repede că oamenii erau şocaţi într-un mod pozitiv de maşină. Astfel l-am întrebat pe Marcos dacă ar fi dispus să sacrifice foarte mult din timpul său liber ca să mă însoţească în această aventură… şi restul este deja istorie. Am reuşit să alcătuim o echipă mică de cinci persoane şi, mai important decât orice, am reuşit să rămânem concentraţi şi motivaţi până la final. Le mulţumesc enorm acestor persoane care au crezut în viziunea mea şi m-au ajutat să o duc la bun sfârşit.
Auto Test: Acum eşti designer senior la Faraday Future, ai în acest sens noi provocări comparativ cu experienţele tale anterioare?
Alan Derosier: Nu chiar, lucrând pentru o companie electrică precum FF a fost ceva ce am urmărit. Cred că în acest domeniu trebuie să fii tot timpul la curent cu ultimele abordări.
Auto Test: Am văzut că îţi place să desenezi maşini ale unor mărci preferate, este ceva doar de distracţie sau este, de asemenea, şi un exerciţiu în care să-ţi antrenezi imaginaţia?
Alan Derosier: Este un pic din amândouă, întotdeauna încerc să exersez cât se poate de mult, nu sunt niciodată mulţumit de mine însumi. Asta mă motivează să rămân concentrat şi să progresez permanent. Întotdeauna am crezut că dacă mă opresc, mor.
Auto Test: Industria auto este foarte dinamică. De la lucruri care ţin de societate până la cele care ţin de tehnologie. În opinia ta cum se va adapta designul la toate aceste provocări în viitor?
Alan Derosier: Sunt genul pasionat de automobile şi am speranţa că pasiunea pentru maşini o să rămână în oameni, chiar dacă cred, de exemplu, că maşinile autonome or să fie printre noi în trafic în curând. Sper că o să putem încă să ne bucurăm să avem un volan şi un schimbător de viteze!
Auto Test: Ce părere ai despre factori precum talentul, perseverenţa şi şansa să reuşeşti în profesia de designer auto?
Alan Derosier: Nu cred în şansă, cred doar în pasiune şi foarte multă muncă. Dacă ai pasiunea mare, atunci şi motivarea va fi prezentă şi îţi va oferi mijloacele să reuşeşti. Nu am fost niciodată cel mai bun la şcoală sau la orice altceva, dar am avut tot timpul acea motivaţie suplimentară să depăşesc dificultăţile întâlnite şi întotdeauna am reuşit la final să obţin ce trebuia.
Auto Test: Poţi să dai câteva sfaturi pentru un aspirant tânăr de 16-17 ani, care îşi doreşte să ajungă designer auto?
Alan Derosier: Cel mai bun sfat este să fii sigur că profesia de designer este chiar ceea ce îţi doreşti, că îţi place pentru ceea ce presupune în sine nu pentru că sună atrăgător. Motivul pentru care o faci o să determine motivaţia şi pasiunea ta ulterioară. Acestea două sunt cele mai importante „unelte” de care ai nevoie şi restul va veni de la sine. Nu trebuie să fii cel mai bun la desen de la început. Exersează, exersează şi iar exersează şi o să ajungi acolo unde vrei să ajungi!

Interviu realizat de Gabriel MANOLE /Foto: arhiva Alan DEROSIER

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


noua − 4 =