Ajutor pentru persoanele cu dizabilităţi

,

„Nu voi fi un om obișnuit, deoarece am dreptul să fiu extraordinar…”. Acesta este mesajul emoționant care deschide site-ul Societății Handicapaților Locomotor din România. Cifrele sunt înspăimântătoare. Potrivit unui raport oficial, în septembrie 2016, în România erau înregistrate 761.831 de persoane cu dizabilități, ceea ce înseamnă un procent de 3,51% din populația țării. Numărul persoanelor cu handicap grav reprezintă 35,77% din total, cele cu handicap accentuat 52,54%, iar cele cu handicap mediu și ușor 11,69%.

Ion Alen conduce un service unde pot fi modificate maşinile. Are experienţă în domeniu şi ne-a ajutat să realizăm acest material.

În țările vest-europene se fac eforturi mari pentru integrarea și ajutorarea acestor persoane. România mai are de făcut pași importanți în această direcție…
Nu ne propunem să analizăm în întregime această problemă importantă, dar o să vorbim despre câteva dintre ideile care pot ajuta o persoană cu dizabilități să se deplaseze în siguranță cu propriul vehicul sau cu autobuzul, trenul și tramvaiul.

1. Sistem wirelles cu suport de tip „nucă”. Se montează pe volanul unei mașini cu transmisie automată și preia 11 funcții secundare: lumini de poziție, ștergător parbriz și lunetă, temporizator ștergătoare, stropitor de parbriz, semnal de avarie, semnal stânga-dreapta, flashuri, fază lungă și scurtă. Acest dispozitiv îi ajută pe cei care nu pot folosi decât o mână și se poate încărca la priza de acasă sau în mașină cu ajutorul unui adaptor auto. Practic, se montează un calculator care se conectează la sistemul vehiculului. Mașina poate fi folosită, astfel, pe ambele moduri și poate fi condusă, pe sistemul standard, de un șofer fără probleme.

Sistemul cu cele 11 funcţii secundare

2. Inversor de pedale. Se folosește în cazul persoanelor care nu au piciorul drept. Pedala de accelerație se mută de pe dreapta pe stânga. Pentru cei care suferă de nanism și măsoară mai puțin de 1,20 m, se montează înălțătoare de pedale.

Sistem de acceleraţie electrică şi frână mecanică pe tijă

3. Sistem de accelerație electrică și frână mecanică pe tijă. Ambele comenzi pot fi accesate cu o singură mână. Frâna reacționează prompt în momentul în care tija este împinsă. De ce acest sistem are nevoie de bară metalică? Pentru că nu avem voie să ratăm când vrem să frânăm.
4. Sistemul prin care unele vehicule utilitare pot fi adaptate pentru accesul scaunului rulant. Podeaua se ajustează și se montează un chit de conversie astfel încât scaunul rulant intră prin spatele vehiculului. Scaunul este asigurat grație unui sistem de prindere în cinci puncte.

Acestea sunt doar câteva dintre sistemele pe care firmele de specialitate le montează pentru a ajuta persoanele cu dizabilități. Înainte să faceți aceste modificări este bine să verificați dacă produsele sunt omologate sau au certificare europeană.

Pentru cei care vor să cumpere sau să modifice un astfel de autovehicul, legislația română prevede câteva facilități. Scutirea de la plata taxelor și accizelor, după caz, pentru aducerea în țară, odată la cinci ani, a unei motociclete, motorete sau a unui autoturism special adaptat. Pentru persoanele cu handicap grav sau accentuat care solicită un credit între 10-20.000 de euro pentru achiziționarea sau modificarea unui autoturism, statul decontează dobânda pentru 10 sau 15 ani, după caz. Sigur că sunt necesare documente care să ateste gradul de handicap.

Firmele din România au și alte soluții pentru mijloacele de transport. Autobuzele pot fi dotate cu un lift care poate ridica scaunul rulant. Greutatea maximă admisă este 350 de kilograme. Liftul poate fi montat pe orice tip de autobuz, iar scaunul ajunge într-un spațiu sigur, special conceput, lângă șoferul autobuzului. Pentru ambulanțe există un lift care poate ridica până la 500 de kilograme, iar pacientul poate fi ridicat sau coborât din ambulanță în maximum 50 de secunde. Sunt două avantaje importante: se evită șocurile pentru pacient, iar medicul nu este nevoit să se oprească din intervenție, în timp ce liftul se află în funcțiune. Există soluții și pentru trenuri, iar pe unele tramvaie din Timișoara s-a montat un lift care ridică și coboară persoanele aflate în scaun rulant sau pasagerii imobili.

Text / Foto: Sorin BARBU

 

3 Răspunsuri

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


doi + = 5