AIRBAG-ul – o explozie menită să salveze vieți

,

AIRBAG-ul – o explozie menită să salveze vieți!

Deși primul cuvânt, „explozie”, ne duce cu gândul la pericol și răniri, iată că există și explozii (atent controlate, bineînțeles) care sunt proiectate și integrate în sisteme pentru a salva vieți. Vorbim despre unul dintre cele mai cunoscute sisteme de siguranță instalate în autovehicule – AIRBAG.

După cum numele englezesc o indică, airbag-ul este o „pernă de aer”, dintr-un material rezistent, care, în urma unei reacții chimice care cauzează o mică explozie, se umflă rapid pentru a atenua șocul resimțit de ocupanții unui autovehicul în cazul nefericit al unei coliziuni.

Sistemul airbag este un sistem de siguranță pasiv, deoarece acesta are rol de protejare a pasagerilor și intervine doar după ce impactul are loc. Până în momentul impactului, acest sistem rămâne „pasiv”, fără a avea vreun rol de prevenție. Evident, în cazul unui impact, acest sistem de siguranță se declanșează mai repede decât ai clipi. Adică în aproximativ 0.04 secunde. Viteza de deschidere a unui airbag este de apoximativ 300 km/h.
Pentru ca sistemul airbag să fie cât mai eficient, trebuie să utilizați toate sistemele de siguranță disponibile în autovehiculul dumneavoastră, cum ar fi centura de siguranță sau tetierele. Împreună, acestea funcționează optim în protejarea ocupanților unui autovehicul în cazul unui impact și reduc semnificativ numărul deceselor.

Inerția face ca, în cazul unui impact, corpul să se deplaseze înainte, caz în care, în lipsa centurii de siguranță, declanșarea airbag-ului devine periculoasă. Astfel, purtarea centurii de siguranță va reduce efectele inerției, reținând corpul uman înspre scaun, iar airbag-ul va atenua șocul.

Desigur, chiar și poziția scaunului este important să fie setată corect, iar pentru siguranța dumneavoastră, se recomandă să nu amplasați obiecte grele pe planșele airbag-urilor sau să nu vă sprijiniți pe acestea. În cazul unui impact cu declanșarea airbag-urilor, obiectele amplasate pe planșe sau blocarea acestora prin poziția incorectă a corpului pot genera răniri. Un avertisment similar este afișat în vehicule, referitor la amplasarea scaunelor pentru copii pe scaunele din față, în zona de declanșare a airbag-urilor (foto).

Sistemul AIRBAG a fost dezvoltat și brevetat în forma inițială, în paralel, în America și în Germania, aproximativ în aceeași perioadă de timp de inventatorii John W. Hetrick (SUA), respectiv Walter Linderer (Germania). Pornind de la invențiile lor, airbag-ul a fost dezvoltat și îmbunătățit, demonstrându-și eficacitatea de-a lungul timpului, ajungând să fie un sistem de siguranță obligatoriu în dotarea autovehiculelor.

De asemenea, au fost dezvoltate mai multe tipuri de airbag-uri, pentru a oferi protecție tuturor pasagerilor unui autovehicul: de la frontale și laterale, la cele cortină, pentru genunchi și chiar pentru pietoni.
Principiul de funcționare al sistemului airbag este relativ simplu.

 

AIRBAG-ul – o explozie menită să salveze vieți

În cazul unui impact, autovehiculul începe să decelereze brusc și foarte rapid. Un senzor de impact măsoară accelerația sau forța, detectează scăderea bruscă a vitezei, iar dacă decelerația este suficient de mare, accelerometrul declanșează circuitul airbag-ului. Prin circuitul airbag-ului trece un curent electric printr-un element de încălzire. Elementul de încălzire declanșează un exploziv chimic (capsă detonatoare). Explozia generează o cantitate masivă de gaz inofensiv (de obicei azot sau argon) care va umfla rapid o pernă dintr-un material textil împachetată în spatele volanului, a bordului, în stâlpii sau lateralele scaunelor autovehiculului.

Pe măsură ce perna se extinde, aceasta va deschide capacul de plastic de pe volan sau bord și se va umfla în fața șoferului sau a pasagerului. Perna este tratată cu o substanță precum pudra de talc, pentru a o ajuta să se desfacă fără probleme.

La impact, inerția va proiecta șoferul sau pasagerul spre airbag-ul umflat, atenuându-i șocul. Acest lucru face ca airbag-ul să se dezumfle pe măsură ce gazul pe care îl conține scapă prin orificiile mici din jurul marginilor sale. Până când mașina se oprește, airbag-ul se va dezumfla complet.Un aspect important este faptul că, în cazul unui impact care declanșează airbag-ul, componentele care produc declanșarea sunt acționate ireversibil. Sistemul airbag nu poate fi reparat. Odată declanșat, acesta necesită a fi înlocuit (foto).


Conform O.G. 82/2000 cu modificările, completările și aprobările ulterioare, Art. 4 prevede: „La repararea, modificarea constructivă sau reconstrucţia vehiculelor rutiere, în cazul intervenţiei la sistemele care privesc siguranţa circulaţiei, protecţia mediului, eficienţa energetică şi protecţia împotriva furturilor și care sunt reglementate de directivele/regulamentele Uniunii Europene sau de regulamentele CEE – ONU, operatorii economici prevăzuţi la art. 1 pot utiliza numai echipamente, componente, entităţi tehnice, piese de schimb şi materiale de exploatare de origine sau omologate/ certificate, conform legislaţiei în vigoare.”
Sistemul airbag de schimb se omologhează conform Regulamentului CEE-ONU nr. 114 care prevede prescripții uniforme privind omologarea:
I. Unui modul airbag pentru un sistem airbag de schimb;
II. Unui volan de schimb echipat cu un modul airbag de tip omologat;
III. Unui sistem airbag de schimb altul decât cel montat într-un volan.

Astfel, în cazul în care este necesară reparația vehiculului și înlocuirea sistemului airbag care a fost declanșat în urma unui impact, asigurați-vă că sistemul de schimb respectă reglementările în vigoare, respectiv este omologat conform Regulamentului CEE-ONU nr. 114.

Sistemul airbag a fost și încă mai este, din păcate, protagonistul celei mai mari acțiuni de rechemare în service din istoria autovehiculelor. Această rechemare a impactat airbag-urile unui anumit producător, care au echipat zeci de milioane de autovehicule ale aproximativ 30 de producători auto.
Dispozitivele de umflare ale airbag-urilor, identificate de producător cu neconformități, prezintă riscul de explozie şi rupere a pernei, fapt ce duce la răspândirea de schije metalice în interiorul vehiculelor și poate provoca rănirea pasagerilor.

 

AIRBAG-ul și acțiunile de rechemare

Asigurați-vă frecvent că autovehiculul dumneavoastră nu face obiectul acțiunilor de rechemare lansate de producător. Puteți face acest lucru foarte simplu, prin solicitarea informațiilor de la reprezentanții din România ai producătorului autovehiculului sau din rețeaua autorizată. Printr-o interogare a numărului de identificare a vehiculului veți afla dacă acesta este impactat de acțiuni de rechemare, atât privind sistemul airbag sau alte sisteme.

Acțiunile de rechemare lansate de producător se realizează de cele mai multe ori gratuit, fără ca dumneavoastră să suportați costuri suplimentare.
Acțiunile de rechemare au scopul de a elimina neconformitățile autovehiculului identificate de producător sau de autorități, pentru siguranța în trafic.
Este important să faceți aceste verificări, chiar dacă ați achiziținat un autovehicul utilizat din țară sau din străinătate. Astfel, veți fi înregistrat cu datele de contact în rețeaua reprezentanților producătorului în România, iar în cazul în care autovehiculul va fi impactat de acțiuni de rechemare, aceștia vă vor informa în vederea efectuării lor.

De asemenea, este foarte important ca în cazul în care indicatorul de avertizare din bord vă indică o funcționare necorespunzătoare sau o defecțiune a sistemului airbag, să vă prezentați în cel mai scurt timp într-un atelier autorizat corespunzător pentru verificarea acestuia.
Funcționarea corespunzătoare a sistemelor de siguranță active și pasive poate face diferența privind urmările în cazul unui impact.

RAR nu eliberează documentele necesare înmatriculării în România pentru vehicule scoase din uz!

Reguli stricte la RAR. INFO: Cum obții duplicatul CIV

Safe market by RAR: Schimbarea pneurilor

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


cinci − 4 =