25 de ani de Skoda Felicia: Hatchbackul din Est

,

Skoda are un trecut în perioada comunistă a Cehoslovaciei, iar după căderea Cortinei de Fier, marca din Mlada Boleslav a intrat sub umbrela grupului Volkswagen. Primul model rezultat din această alianță a fost Skoda Felicia.

Istoria mărcii din Cehia a luat o turnură interesantă după ce comunismul a fost înlăturat din Estul Europei. Marca cu sediul central în orașul Mlada Boleslav, la 65 km de Praga, avea să devină interesantă pentru Volkswagen. Grupul german căuta oportunități de extindere, așa că Skoda a intrat în portofoliul său în 1991.
Lansată în 1994, Felicia înlocuia modelul Favorit, o versiune de tranziție între automobilele produse în comunism și cele din noua democrație.
Skoda Felicia avea să rămână în producție până în 2001, constructorul ceh livrând 1.401.500 de exemplare. A fost produsă atât la uzina Skoda din Mlada Boleslav, cât și la uzina din Vrchlabi. Aici au fost făcute 50 de exemplare prototip în 1994, înainte de începerea producției. Aceasta a debutat în acelaşi an, în noiembrie, cu un sfert de secol în urmă. Trei exemplare vopsite în culorile steagului Republicii Cehe aveau să fie prezentate publicului pe podul Carol de peste râul Vltava, în inima orașului Praga.
Noul model hatchback era cu 40 mm mai lung față de vechiul Favorit și cu 15 mm mai lat. Portbagajul avea 21 litri în plus, ceea ce făcea ca Felicia să fie o mașină practică și robustă.
La capitolul motorizări, Skoda și-a echipat modelul de volum cu un motor pe benzină cu patru cilindri de 1.289 cmc ce dezvolta 54 CP sau 68 CP. Un propulsor mai puternic, 1.6 MPI de 75 CP, precum și un diesel de 1,9 litri și 64 CP aveau să fie adăugate în gama modelului Felicia începând cu 1995.
Skoda nu s-a oprit și și-a mărit familia de versiuni a modelului adăugând o variantă Combi, dar și modele utilitare numite Felicia Vanplus și Felicia Pickup.
O versiune specială avea să fie modelul Skoda Felicia Fun, un pick-up personalizat în stil recreațional ce se remarca prin interiorul cu 2+2 locuri și nuanța galbenă aleasă pentru caroserie. Au fost produse 4.000 exempare.

Felicia a fost primul model echipat cu ABS, patru airbaguri, aer condiționat, direcție asistată, scaune reglabile pe înălțime și încălzite și computer de bord. Mai mult, constructorul ceh avea să introducă și o versiune de lux în 1995: Felicia Laurin&Klement. Modelul marca aniversarea a 100 de ani de înființarea companiei auto din Cehia.
Skoda Felicia a făcut carieră și în lumea sportului cu motor. Între 1995 și 1997, Skoda Motorsport a dezvoltat o versiune kit car a modelului Felicia ce a participat în Campionatul Mondial de Raliuri. Modelul a fost pilotat de Stig Blomqvist în Raliul Marii Britanii din 1996 și a obținut locul trei în clasamentul general.
Skoda avea să aducă un facelift modelului Felicia în 1998. Hatchbackul și modelul Combi primeau blocuri optice noi și o mască frontală mai proeminentă ce se asemănă cu cea a noului model lansat: Octavia. ­Felicia avea să fie înlocuită în gama Skoda de modelul Fabia.

Text: Dragoș Băltățeanu / Foto: Skoda

Publicat în Știri.

Autor

Home Page

Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


opt + 1 =