1991: Dezmorțirea lumii auto

,

Începutul anilor ‘90 aducea o serie de modele interesante în lumea auto, iar unele aveau chiar să definească industria de profil pentru următorii ani. În același timp, la noi în țară pătrundeau primele mașini occidentale după lunga perioadă comunistă.

În 1991, lumea auto se lupta cu recesiunea globală a economiei, începută în Statele Unite ale Americii. În România, străzile erau încă dominate de celebra Dacia 1310, fiind abia al doilea an după Revoluție și căderea comunismului. Își făceau apariția, încet-încet, și primele automobile occidentale care pătrundeau la noi în țară și eram fascinați de modele precum Opel Frontera sau noile ­Renault 19 Chamade, ce erau folosite de Poliția Română. Daewoo Cielo încă nu își făcuse apariția, producția avea să înceapă abia în 1995, dar România era plină de modele Opel Kadett importate. La Dacia se încercau modele noi, ca de exemplu celebra 1325 Liberta, un hatchback cu cinci portiere al cărui design era cu un pas în fața de clasicei berline, dar cu mari probleme de fiabilitate și o finisare ce lăsa mult de dorit. 1991 a fost și anul în care Dacia a oprit producția Lăstunului, lansat în 1985. Modelul de oraș cu două portiere fabricat la Timișoara avusese parte de o istorie cu probleme, iar majoritatea exemplarelor se defectau.

În Europa, Salonul Auto de la Geneva din luna martie dădea tonul, iar toamna ducea pasionații de automobile la Frankfurt pentru unul dintre cele mai mari evenimente ale anului. Ce putea să vadă publicul la aceste saloane? Volkswagen lansa a treia generație a modelului Golf, hatchback-ul compact fiind deja un nume în toată Europa. A treia generație aducea forme noi mai rotunjite, după ce primele două iterații erau remarcate datorită formelor pătrățoase. Odată cu generația a treia, mașina a crescut în dimensiuni, iar Volkswagen a introdus motorizările TD, turbodiesel cu injecție indirectă. Golf III avea să fie derivat și într-o versiune cu trei volume, numită Jetta și lansată un an mai târziu.
Astăzi, Golf III este aproape dispărut de pe străzi, fiind considerat deja un youngtimer, iar Volkswagen Golf se află la opta generație, fiind unul dintre cele mai longevive modele de pe piață.
Concurența era însă puternică în segmentul compact în 1991. În aceiași ani, rivalii de la Opel lansau modelul Astra. Prezentat ca succesor al longevivului Kadett, Astra avea să ia Europa cu asalt. A fost extrem de populară și la noi în țară, fiind unul dintre primele modele occidentale relativ accesibil de achiziționat. Datorită cererii, Opel a păstrat acest model în producție până în 1998, iar în Europa de Est modelul a fost comercializat sub numele de Astra Classic până în 2002.
Un alt concurent important în segmentul compact european a fost lansat de francezii de la Citroen. Modelul ZX a devenit un automobil foarte important pentru marca din Franța, renunțând la elemente specifice mărcii, în favoarea unui hatchback simplu și practic. Citroen ZX a devenit extrem de popular, în special în Franța.

Din Suedia, europenii primeau modelul Volvo 850, ale cărui linii rectangulare, în special pentru versiunea break, aveau să îl facă faimos în întreaga lume. Modelul suedez s-a făcut remarcat prin calitățile dinamice excelente, dar și motoarele puternice cu cinci cilindri. Audi a introdus pentru prima dată o versiune puternică pentru modelul 100, pe care a botezat-o S4, deschizând astfel o lungă linie de modele performante.
În Spania, Seat a început timid să scoată capul pe piața europeană și a lansat modelul Toledo, un sedan compact cu hayon. Toledo era primul model dezvoltat sub grupul Volkswagen, folosind platforma modelului Golf II. Din Italia, a venit o primă reinterpretare modernă a modelului mini Fiat Cinquecento, dar care nu a avut succesul actualului Fiat 500.
Peste Ocean, Ford a lansat modelul Crown Victoria, un sedan full-size ce urma să devină un simbol mai ales pentru poliția americană, fiind automobilul preferat de oamenii legii din Statele Unite. Tot în America, în 1991, a fost lansată a noua generație a camionetei Ford F-150, cel mai bine vândut automobil din Statele Unite. Astăzi, seria F de la Ford a ajuns la a 14-a generație.
În Asia, în 1991, erau la modă automobilele kei, mașini de dimensiuni reduse, motorizate cu propulsoare de cilindree mică. Un exemplu era Honda Beat, un roadster cu motor în trei cilindri de 656 cmc ce producea 65 CP. Este de menționat și modelul Suzuki Cappuccino, un rival direct pentru Honda Beat. Din Japonia mai primeam și a șaptea generație a modelului Toyota Corolla, dar și futuris­tul coupe Subaru SVX, cu o caroserie desenată de Giorgetto Giugiaro, van-ul Nissan Serena, o prezență constantă și la noi în țară, precum și a cincea generație a modelului Honda Civic, una dintre cele mai iubite variante printre fanii mărcii japoneze. Nu putem uita nici de Mitsubishi Pajero, off-roaderul japonez a debutat în 1991 și avea să fie una dintre cele mai populare mașini ale anilor ‘90.
Revenind în Europa, trecem la zona automobilelor de lux. Mercedes-Benz punea pe piață una dintre cele mai cunoscute iterații ale clasei S: W140. La noi în țară, a treia generație S-Klasse, era poreclită „balena” datorită prezenței impozante.
Porsche a lansat modelul 968, o ultimă încercare de a cuceri publicul cu un model sport cu motorul amplasat în față. Acesta folosea motoare de 3,0 litri cu patru cilindri. Pe lista modelelor sportive/luxoase din Europa mai trebuie să trecem exoticul TVR Griffith din Marea Britanie, Bentley Continental R, dar și Bugatti EB 110.

Foto: producători

Le Mans în 1991 – Mazda: Clipa de glorie

Trei decenii de inovație

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


× cinci = 10